Syria and Russia: Decreasing Russian Forces a Joint Decision

Presidency of Syrian Arab Republic: decision of decreasing number of Russian forces taken in coordination between Syria and Russia
14 March، 2016
Damascus, SANA

Presidency of the Syrian Arab Republic affirmed that Syria and Russian are still committed to combating terrorism wherever it was in Syria.

“We received many questions and inquires since the announcement of the phone call between President Bashar al-Assad and Russian President Vladimir Putin about what has been circulated by some media institutions which are partners in shedding the Syrian blood and some social websites and internet for a group of strange stories and interpretations which are away from reality,” the Presidency said in a statement published on its page on Facebook.

Statement 1

بعد النجاحات التي حقّقها الجيش العربي السوري بالتعاون مع سلاح الجو الروسي في محاربة ‫‏الإرهاب‬، وعودة الأمن والأمان لمناطق عديدة في ‫‏سورية‬، وارتفاع وتيرة ورقعة المصالحات في البلاد.. اتفق الجانبان السوري والروسي خلال اتصال هاتفي بين الرئيسين ‫‏الأسد‬ و ‫‏بوتين‬ على تخفيض عديد القوات الجوية الروسية في سورية، مع استمرار وقف الأعمال القتالية، وبما يتوافق مع المرحلة الميدانية الحالية، مع تأكيد الجانب الروسي على استمرار دعم روسيا الاتحادية لسورية في مكافحة الإرهاب.

رئاسة الجمهورية العربية السورية

Statement 2

منذ إعلان الاتصال بين الرئيسين ‫‏الأسد‬ و ‫‏بوتين‬ مساء اليوم، وردتنا استفسارات وأسئلة عديدة حول ما تمّ الإعلان عنه، وروّجت بعض وسائل الإعلام الشريكة بسفك الدّم السوري وبعض مواقع التواصل الاجتماعي والانترنت لمجموعة من الروايات والتفسيرات والتكهنات الغريبة والبعيدة كلّ البعد عن الواقع والحقيقة، جلّها تحدّث عن أنّ ما حصل يعكس خلافاً سورياً روسياً أدّى إلى قرار تخفيض القوّات، أو أنّه تخلّ روسيّ عن مكافحة الإرهاب في سورية.
إن رئاسة الجمهورية العربية السورية تؤكّد أن الموضوع برمته تمّ بالتنسيق الكامل بين الجانبين السوري والروسي، وهو خطوة تمّت دراستها بعناية ودقّة منذ فترة، على خلفية التطوّرات الميدانية الأخيرة، وآخرها وقف العمليات العسكرية.

كما تؤكّد رئاسة الجمهورية أن سورية وروسيا ما زالتا كما كانتا دائماً ملتزمتين بشكل مشترك بمكافحة الإرهاب أينما كان في سورية.

رئاسة الجمهورية العربية السورية

The Presidency added that all those stories talk about “a Syrian-Russian dispute” which has led to the decision of decreasing the forces or that it is a Russian abandonment of combating terrorism in Syria.

The Presidency of the Syrian Arab Republic affirms that the step has been taken through full coordination between the Syrian and Russian sides, adding that this step was studied with care and accuracy in light of the latest field developments, the last of which is the cessation of hostilities.

The Presidency also affirms that Syria and Russia were and still are committed to combating terrorism in a joint way.

Mazen